Indonesia adalah tim yang bagus dan saya yakin mereka mampu merebut gelar juara"
Jakarta (ANTARA News) - Media Malaysia menurunkan kabar kekalahan tim nasionalnya dari Indonesia pada semifinal SEA Games di Myanmar dengan memokuskan perhatian pada pernyataan pelatih Harimau Muda --demikian Malaysia menjuluki tim mudanya di SEA Games-- Ong Kim Swee yang menyatakan bertanggungjawab atas kekalahan itu.

Impian untuk mewujudkan misi medali emas SEA Games di Myanmar terkubur setelah Harimau Muda kalah melalui sepakan penalti 4-3 kepada musuh lama, Indonesia, selepas seri 1-1 di Stadium Zeyar Thiri, begitu laporan Utusan Malaysia dalam edisi onlinennya.

Menurut Utusan, kekalahan ini seakan menjadi balasan atas kekalahan Indonesia pada SEA Games 2011 dari Malaysia juga lewat adu penalti 4-3 usai seri 1-1.

"Cuma kali ini ia (keberuntungan) memihak pula kepada lawan yang menyambut kemenangan itu bagi memastikan tempat ke perlawanan akhir buat kali kedua berturut-turut," lapor Utusan Malaysia.

Media ini juga mengutipkan pernyataan pelatih Ong Kim Swee yang menyatakan mengambil sepenuhnya tanggungjawab atas kekalahan itu dan tidak ingin menyalahkan siapa pun.

''Tanpa tujuh pemain utama sebelum ke sini, satu situasi yang tidak mungkin dirasai oleh pasukan-pasukan lain, kami menunjukkan yang pasukan ini tidak mudah dikalahkan dan mara ke separuh akhir," kata dia merujuk tujuh pemain utamanya yang tak bisa berlaga di Myanmar

Pelatih ini menggarisbawahi ketiadaan pemain sayap kiri setelah Ashri Chuchu mengalami cedera dan terpaksa menurunkan Nazirul Naim Che Hashim.

Sementara The New Strait Times menurunkan judul pernyataan Ong Kim Swee yang menyatakan sepenuhnya bertanggungjawab atas kekalahan di Zeyar Thiri Stadium, Naypyitaw, Myanmar ini.

"Bagaikan di pemakaman saja suasana ruang ganti. Saya bertanggungjawab penuh. Tak ada pemain yang harus disalahkan atas kekalahan ini. Tak ada kaitannya dengan para pemain, jadi jangan salahkan pemain," kata Kim Swee dalam koran berbahasa Inggris itu.

Dia menegaskan timnya telah berusaha maksimal dengan tidak pernah kalah dalam waktu normal. "Kami mengalahkan Indonesia lewat adu penalti tahun lalu untuk mendapatkan emas namun hari ini kami kalah dari mereka dengan situasi yang mirip," kata sang pelatih.

Dia lalu memuji Indonesia, "Indonesia adalah tim yang bagus dan saya yakin mereka mampu merebut gelar juara."

Editor: Jafar M Sidik
Copyright © ANTARA 2013