KUALA LUMPUR (ANTARA) - Presiden Partai Pribumi Malaysia Bersatu (Partai Bersatu) yang juga mantan Menteri Dalam Negeri Kabinet Pakatan Harapan,  Muhyiddin Yassin, resmi diangkat  sebagai Perdana Menteri kedelapan Malaysia  di Istana Negara, Minggu.

Pengangkatan sumpah dilakukan oleh Raja Malaysia atau Yang Dipertuan Agung Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Pelantikan dan pengangkatan sumpah jabatan serta sumpah simpan rahasia sebagai perdana menteri tersebut berlangsung di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara.

Prosesi pengangkatan sumpah Muhyiddin Yasin sebagai Perdana Menteri Malaysia  berlangsung mulai pukul 10:31 dan berakhir pukul 10:43 yang disiarkan secara langsung media resmi pemerintah.

Muhyiddin dengan mengenakan busana melayu hitam-hitam dengan peci warna hitam menyampaikan sumpah di depan raja yang mengenakan busana coklat muda yang duduk di singgasana bersama istrinya.

Baca juga: Muhyiddin minta rakyat menerima keputusan raja
Baca juga: Muhyiddin Yassin perdana menteri Malaysia ke 8


Setelah membacakan sumpah Muhyiddin Yassin kemudian menandatangani sejumlah berkas.

Kemudian Mufti Wilayah Persekutuan Haji Zulkifli Mohamad Al-Bakri memimpin pembacaan doa pada 10:38 hingga pukul 10.41.

Turut hadir di istana negara Presiden UMNO,  Ahmad Zahid Hamidi beserta sejumlah ketua partai Koalisi Barisan Nasional dari MIC dan MCA, Ketua PAS  Abdul Hadi Awang dan eks Wakil Ketua PKR,  Azmin Ali.

Tepat pukul 10.43 raja dan permaisursi meninggalkan tempat acara diikuti perdana menteri.

Baca juga: Biodata Perdana Menteri Kedelapan Malaysia Muhyiddin Yassin
Baca juga: Mahathir Mohamad: saya didukung 114 anggota parlemen

 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Mulyo Sunyoto
Copyright © ANTARA 2020