Kuala Lumpur (ANTARA News) - Orang-orang yang dekat dengan Najib Tun Razak, presiden UMNO yang baru, berhasil menguasai pimpinan teras organisasi politik terbesar di Malaysia dengan terpilihnya Muhyiddin Yassin sebagai wakil presiden dan Hishammuddin Hussein sebagai salah satu deputi presiden UMNO.

Munas UMNO (United of Malays National Organisation) ke-59 yang diikuti 2.500 peserta dan berlangsung di Kuala Lumpur, 24-28 Maret 2009, Kami malam, sukses memilih wakil presiden Muhyiddin Yassin dengan perolehan 1.575 suara mengalahkan Muhammad Taib dengan perolehan 919 suara.

Muhyiddin dikenal sebagai orangnya Najib Tun Razak dan Muhammad Taib dikenal sebagai orangnya Pak Lah - panggilan akrab Abdullah Badawi.

Muhyiddin kini menjabat sebagai menteri perdagangan dan industri Malaysia, sementara Muhammad Taib menjabat menteri pembangunan luar bandar dan wilayah dan juga ketua penerangan UMNO.

Muhyiddin merupakan orang yang vokal mendesak Pak Lah untuk mempercepat pengunduran dirinya dari jadwal semula Juli 2010. Akibat gempuran Muhyiddin bertubi-tubi akhirnya Pak Lah bersedia mempercepat Munas UMNO pada bulan Maret 2008 kemudian menyatakan tidak akan mempertahankan jabatan sebagai presiden UMNO.

Untuk jabatan deputi presiden UMNO terpilih tiga orang yakni Ahmad Zahid Hamidi dengan perolehan suara 1.592, Hishammuddin Hussein 1.515 suara dan Mohd Shafie Apdal 1.445 mengalahkan lima pesaingnya yakni Mohamed Khaled Nordin, Rais Yatim, Mohd Isa Abdul Samad, Syed Hamid Syed Jaafar Albar dan Abdul Rahim Tamby Chik.

Di kalangan rakyat Malaysia, Hishammudin Onn, putra mantan PM Malaysia Hussein Onn, merupakan iparan dengan Najib Tun Razak. Hishammudin juga merupakan menteri pendidikan Malaysia sedangkan Ahmad Zahid Hamidi kini menjabat menteri agama dan Mohd Shafei Apdal merupakan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

Sementara, orang-orang Pak Lah menguasai sayap-sayap pergerakan UMNO di antaranya ialah ketua pergerakan pemuda Khairy Jamaluddin merupakan menantunya dan ketua pergerakan wanita UMNO Shahrizat Abdul Jalil yang mengalahkan Rafidah Aziz.

Dengan demikian, orang-orang Najib dan Pak Lah sama-sama memiliki posisi yang penting. Kini tinggal kapan penyerahan kekuasaan perdana menteri Malaysia dari Abdullah Badawi kepada Najib Tun Razak.

Apakah orang-orang Pak Lah akan juga diberikan kursi di kabinet itu yang masih ditunggu lagi karena Najib akan mengumumkan kabinet barunya antara tanggal 7 atau 8 April 2009.(*)

Editor: Kunto Wibisono
Copyright © ANTARA 2009