Laporan dari Kuala Lumpur

Malaysia berlakukan PKP di Kuala Lumpur

Malaysia berlakukan PKP di Kuala Lumpur

Pengendara lalu lintas melintasi spanduk bertuliskan darurat COVID-19 yang dipasang pada sebuah jembatan penyeberangan di Jalan Raja Laut Kuala Lumpur, Sabtu (13/2/2021). Malaysia saat ini berada dalam pemerintahan darurat yang diberlakukan untuk menangani pandemik COVID-19 yang beberapa hari ini pada kisaran 3.000 kasus per hari. ANTARA Foto/Agus Setiawan.

Pergerakan melintasi negeri (keluar Kuala Lumpur) adalah tidak dibenarkan, kecuali urusan kerja dan darurat
Kuala Lumpur (ANTARA) - Pemerintah Malaysia memberlakukan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mulai 7 Mei hingga 20 Mei 2021 karena peningkatan kasus harian COVID-19 dan peningkatan klaster.

"Sejak 1 April hingga 27 April 2021, Kementrian Kesehatan Malaysia (KKM) mengesahkan sebanyak 17 klaster baru telah dicatat di seluruh Kuala Lumpur dengan jumlah kasus harian yang semakin meningkat," ujar Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yakoob di Putrajaya, Rabu.

Dia mengatakan Standar Operasional Prosedur (SOP) bagi PKP Kuala lumpur sama seperti yang telah diumumkan sebelum ini.

"Pergerakan melintasi negeri (keluar Kuala Lumpur) adalah tidak dibenarkan, kecuali urusan kerja dan darurat," katanya.

Premis makanan seperti restoran, food truck, penjaja dan kios, ujar dia, dibenarkan beroperasi dari 06.00 pagi sehingga 24.00 malam saja.

"Walau bagaimanapun, dine-in atau makan di tempat di kedai makan adalah tidak dibenarkan. Makanan haruslah dibungkus untuk dibawa pulang saja," katanya.

Dia mengatakan kedai eceran dan keperluan harian serta farmasi juga dibenarkan beroperasi dari 06.00 pagi hingga 22.00 malam.

"SPBU dibenarkan beroperasi dari 06.00 pagi hingga 22.00 malam bagaimanapun SPBU di tol dibenarkan beroperasi 24 jam," katanya.

Selain itu, rumah sakit, klinik dan laboratorium pengobatan boleh beroperasi seperti biasa.

"Untuk operasi pasar harian, pasar umum dan pasar minggu dibenarkan beroperasi dari jam 6.00 pagi hingga 14.00 petang," katanya.

Bazar ramadan di kawasan PKP masih dibenarkan beroperasi mengikut SOP ketat.

"Walau bagaimanapun, keputusan untuk meneruskan ataupun menutup operasi bazar adalah tertakluk di bawah pemerintah setempat," katanya.
 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Fardah Assegaf
COPYRIGHT © ANTARA 2021

Hari pertama total lockdown, Kuala Lumpur sepi

Komentar menjadi tanggung jawab anda sesuai UU ITE

Komentar