Laporan dari Kuala Lumpur

PM Malaysia akan ke Singapura, resmikan jalur perjalanan vaksinasi

PM Malaysia akan ke Singapura, resmikan jalur perjalanan vaksinasi

Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob di Kuala Lumpur, Malaysia, Agustus 2021. (ANTARA/Reuters/as)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri akan mengadakan lawatan resmi pertama ke Singapura pada Senin (29/11) dan meresmikan Jalur Perjalanan Vaksinasi (Vaccinated Travel Lane - VTL) antara Malaysia dan Singapura melalui udara dan perbatasan darat.

Kementerian Luar Negeri Malaysia dalam pernyataannya di Putrajaya, Minggu, mengatakan Ismail Sabri akan didampingi oleh Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah dan Menteri Besar Johor Hasni Mohammad.

Kunjungan tersebut dimaksudkan untuk memenuhi undangan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong.

"Perdana menteri dijadwalkan akan mengadakan kunjungan kehormatan ke Presiden Republik Singapura Halimah Yacob dan perjumpaan dengan Lee Hsien Loong, Perdana Menteri Republik Singapura," kata kemlu Malaysia.

Pertemuan kedua perdana menteri akan membahas kerja sama bilateral Malaysia-Singapura, termasuk meningkatkan peluang kerja sama yang baru dalam upaya pemulihan dampak pandemi COVID-19.

"Kedua perdana menteri akan bertukar pandangan mengenai isu-isu regional dan internasional untuk kepentingan bersama. Lawatan resmi ini akan dilaksanakan dengan mematuhi Standar Operasi Prosedur (SOP) COVID-19 yang ditetapkan oleh Pemerintah Malaysia dan Republik Singapura," kata pernyataan tersebut.

Baca juga: PM Ismail: Malaysia prihatin dengan situasi Myanmar
Baca juga: PM Ismail Sabri pimpin Malaysia dalam pertemuan APEC

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Anton Santoso
COPYRIGHT © ANTARA 2021

Polda Aceh kembali gagalkan penyelundupan narkoba jalur perairan

Komentar menjadi tanggung jawab anda sesuai UU ITE

Komentar