Kuala Lumpur (ANTARA News) - Tiga atlet juara dunia asal Malaysia akan membawa bendera Malaysia atau Jalur Gemilang dalam upacara pembukaan SEA Games Kuala Lumpur 2017 (KL2017).

Menteri Pemuda dan Olah Raga Malaysia, Khairy Jamaluddin mengemukakan hal itu di Kuala Lumpur, Selasa.

Tiga juara dunia Azizulhasni Awang (sepeda), Mohd. Al Jufferi Jamari (silat) dan Cheong Jun Hoong (terjun) diberi penghormatan membawa Jalur Gemilang dalam pembukaan di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 19 Agustus mendatang.

"Ketiga atlet ini merupakan juara dunia. Penghormatan sebagai pembawa Jalur Gemilang dalam upacara pembukaan akan diberikan kepada Cheong Jun Hoong, Al Jufferi dan Azizulhasni Awang," kata Khairy.

Al Jufferi yang juga Olahragawan Kebangsaan 2015 membuktikan dia adalah jago silat yang sukar ditumbangkan dalam kejuaraan dunia selama tiga kali berturut-turut dalam kelas Putera E di Bali, Indonesia tahun lalu.

Azizulhasni mencatat sejarah sebagai pebalap sepeda Malaysia pertama bergelar juara dunia dengan memenangi nomor keirin di Hong Kong pada April lalu.

Keberhasilan Al Jufferi dan Azizulhasni kemudian diikuti oleh kemenangan tidak diduga Jun Hoong yang meraih emas 10 meter platform individu wanita dalam Kejuaraan Akuatik Dunia di Budapest, bulan lalu.

(Baca: SEA Games 2017 - Presiden targetkan Indonesia juara umum)

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Fitri Supratiwi
Copyright © ANTARA 2017