Kuala Lumpur (ANTARA News) - Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menyerahkan formulir pencalonan untuk mempertahankan kursi Parlemen Pekan pada Pemilihan Umum ke 14 di Dewan Konvesyen Sultan Haji Ahmad Shah, Pahang, Sabtu.

Ketua Barisan Nasional tersebut didampingi istrinya Rosmah Mansur tiba di Gedung UMNO Pekan pada pukul 08.35 pagi kemudian diarak pendukungnya menuju Pusat Penamaan Calon atau Pendaftaran Calon yang berjarak sekitar 300 meter.

Najib didampingi empat calon dari Barisan Nasional untuk kursi Dewan Undangan Negeri (DUN) atau DPRD yakni Khairuddin Mahmud (Pulau Harris), Datuk Mohamed Puzi Sh Ali (Peramu Jaya), Mohd Fahruddin Mohd Ariff (Bebar) dan Datuk Abubakar Harun (Chini).

Najib Razak menyandang kursi parlemen dari Pekan sejak 1976.

Pada Pemilu ke 13 lalu mengantongi 35.613 suara pemilih dalam pertandingan satu lawan satu dengan calon PKR Mohd Fariz Abd Talib. Sedangkan pada Pemilu kali ini penantangnya dari PKR dan PAS.

Sedangkan calon Wakil Perdana Menteri dari oposis Pakatan Harapan Dr Wan Azizah Wan Ismail mendaftar di Dewan MPAJ Pandan.

Politikus PKR ini bersama pendukungnya berkumpul di Kantor Cabang Pandan Taman Kencana kemudian bergerak ke tempat pendaftaran di Dewan MPAJ Pandan pukul 09.00.

Wan Azizah mendaftarkan diri ke KPU Pandan duduk berderet dengan lima kandidat lainnya dari sejumlah partai.

Saat pendaftaran berlangsung depan Dewan MPAJ ditutup oleh polisi. Massa yang berasal dari Barisan Nasional, koalisi Pakatan Harapan dan Partai Islam Malaysia (PAS) ditempatkan terpisah.


Baca juga: Malaysia gelar Pemilu 9 Mei, Najib ditantang Mahathir

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Ida Nurcahyani
Copyright © ANTARA 2018