Kuala Lumpur (ANTARA News) - Mantan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak mendatangi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta pada Rabu pagi  untuk menjalani sidang dakwaan dalam kasus penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd, perusahaan terkait skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), firma pembiayaan milik pemerintah Negeri Jiran.

Najib Razak tiba di Mahkamah pukul 08.20 pagi dengan menaiki mobil Proton Inspira berwarna merah. Mengenakan baju biru, mantan Presiden UMNO tersebut berjalan diiringi petugas kepolisian dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sekitar 100 pendukung yang mengenakan baju merah bertuliskan "Daulat Tuanku" dan "Melayu" menyambut kedatangannya di halaman Mahkamah, meneriakkan "bebas Najib!" dan "Allah selamatkan kamu". Anak Najib, Mohd Nazifuddin, bersama beberapa anggota keluarga juga ikut memberi dukungan kepadanya.

SPRM telah menahan Najib di kediaman pribadinya di Taman Duta pada 03.00 petang. Najib dan istrinya Datin Rosmah Mansur sebelumnya sudah dipanggil badan anti-korupsi Malaysia untuk menjalani pemeriksaan pada bulan Mei.

Hingga pukul 09.05 waktu setempat sidang Najib masih berlangsung.

Baca juga: Mantan PM Malaysia Najib ditangkap di tengah penyelidikan korupsi
Baca juga: Uang rampasan dari tas Najib sampai 114 juta ringgit Malaysia
 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Maryati
Copyright © ANTARA 2018