Tokoh partai pendukung Tun Mahathir bertemu oposisi

Tokoh partai pendukung Tun Mahathir bertemu oposisi

Mantan Menpora dari UMNO Khairi Jamaluddin (kiri) hadir saat pertemuan. Foto ANTARA/Agus Setiawan (I)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Sejumlah tokoh partai politik pendukung Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir Mohamad dari partai pemerintah dan oposisi melakukan pertemuan tertutup di Hotel Sheraton Petaling Jaya, Selangor, Minggu malam.

Pertemuan dilakukan sehari setelah pertemuan Majelis Presiden Pakatan Harapan di Yayasan Kepemimpinan Perdana Putrajaya yang dipimpin Mahathir.

Dalam pertemuan yang juga dihadiri Presiden PKR Anwar Ibrahim kemarin disepakati Mahathir akan menyerahkan jabatannya sebagai perdana menteri usai pertemuan APEC November 2020 sedangkan tanggalnya diserahkan ke Mahathir.

Pertemuan Sheraton dihadiri sejumlah menteri pro Mahathir seperti Menteri Perekonomian Azmin Ali yang juga Wakil Ketua PKR,

Sedangkan dari partai oposisi nampak Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, mantan Menteri Olah Raga dari UMNO Khairy Djamaludin, Presiden PAS Datuk Seri Haji Awang, bekas Wakil Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein serta Wakil MCA Datuk Dr Mah Hang Soon dan Datuk Chong Sin Woon.

Baca juga: PM Malaysia katakan dia mungkin masih berkuasa setelah 2020

Pertemuan tersebut disebut-sebut untuk menggalang dukungan parlemen ke Mahathir agar kekal menjadi perdana menteri hingga akhir jabatan.

Sebelumnya Partai Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) paginya mengadakan musyawarah khusus di sekretariat Menara Yayasan Selangor di Petaling Jaya.

Mahathir enggan memberi jawaban ketika perdana menteri berusia 94 tahun itu diserbu wartawan saat beliau meninggalkan tempat tersebut.

Menyertai Mahathir pada pertemuan Presiden BersatuTan Sri Muhyiddin Yassin, Wakil Presiden Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir, Sekjen Datuk Marzuki Yahya; dan Ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Sementara di sebuah hotel yang tidak jauh dari Bersatu berlangsung pertemuan sejumlah pemimpin yang dipercayai dari kubu Mohamed Azmin Ali.

Mereka ialah Wakil Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin, Datuk Saifuddin Abdullah (Menlu dan DPR Dapil Indera Mahkota), Datuk Rashid Hasnon (Batu Pahat) dan Maria Chin Abdullah (Petaling Jaya).

Sementara itu ketika dikonfirmasi usai pertemuan Presiden UMNO dan Presiden PAS enggan memberikan penjelasan.

Pada malam yang sama Ketua PKR Anwar Ibrahim mengadakan pengajian rutin di rumahnya Bukit Segambut.

Baca juga: PM Mahathir: Jika tak ada perubahan, koalisi hanya satu periode saja

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Teguh Handoko
COPYRIGHT © ANTARA 2020

Kilas NusAntara Siang

Komentar menjadi tanggung jawab anda sesuai UU ITE

Komentar