Prilaku menjijikkan yang jelas-jelas menempatkan warga kami sebagai sandera ini adalah pengabaian total terhadapa semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik
Kuala Lumpur (ANTARA News) - Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru Korea Utara untuk secepatnya membebaskan semua warga negara Malaysia demi menghindari eskalasi lebih jauh krisis diplomatik antara kedua negara.  

Najib mengutuk sekeras-kerasnya keputusan Korea Utara menghalangi warga negara Malaysia meninggalkan negara itu. Malaysia telah mengajukan rapat darurat Dewan Keamanan Nasional.

"Prilaku menjijikkan yang jelas-jelas menempatkan warga kami sebagai sandera ini adalah pengabaian total terhadapa semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik," kata Najib dalam laman The Star.

"Sebagai bangsa cinta damai, Malaysia bertekad mempertahankan hubungan bersahabat dengan semua negara. Namun melindungi warga negara kami adalah prioritas utama kami, dan kami tidak akan ragu mengambil segala langkah yang diperlukan ketika mereka mengancam," kata Najib lagi.  

"Saya juga telah memerintahkan Inspektur Jenderal Polisi untuk mencegah semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan negara ini sampai kita mendapatkan jaminan keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara."  

"Harapan kita adalah adanya resolusi yang cepat. Saya mendesak pemimpin Korea Utara agar secepatnya membiarkan warga kami pergi demi mencegah eskalasi lebih jauh," tutup Najib.


Editor: Jafar M Sidik
Copyright © ANTARA 2017