PKPD ini diberlakukan mulai 25 April 2020 hingga 3 Mei 2020 melibatkan enam zona
KUALA LUMPUR (ANTARA) - Pemerintah Malaysia atas nasehat Menteri Kesehatan telah memutuskan untuk melaksanakan arahan PKPD ke tujuh (Enhanced Movement Control Order) di Kawasan Selayang Baru Gombak, Selangor, untuk membendung penyebaran COVID-19.

"PKPD ini diberlakukan mulai 25 April 2020 hingga 3 Mei 2020 melibatkan enam zona," ujar Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Sri Ismail Sabri Yakoob di Kuala Lumpur, Sabtu.

PKPD diterapkan di Zona A meliputi Jalan Indah 3 dan Jalan Indah 5A, Selayang Indah, Gombak, Selangor, Zona B Jalan Indah 21, Lembah Indah, Selayang Baru, Gombak, Selangor, Zona C Jalan Besar Selayang Baru, Jalan 1 dan Jalan Indah 21, Selayang Baru, Gombak, Selangor.

Kemudian Zona D Jalan 3, 5, 7 dan 9, Selayang Baru, Gombak, Selangor, Zon E ​: Jalan 2, 4, 6 dan 8, Selayang Baru, Gombak, Selangor
Zon F ​: Blok A, B dan C, Selayang Makmur, Gombak, Selangor,

"PKPD ke tujuh ini dilaksanakan untuk membendung terjangkitnya COVID-19, setelah dimungkinkan terjangkit COVID-19 di Pasar Harian Kuala Lumpur dan Pasar Borong Kuala Lumpur," katanya.

Dengan penerapan PKPD tersebut semua penghuni tidak dibenarkan keluar dari kawasan PKPD sepanjang tempo perintah dilaksanakan, bukan penghuni dan pengunjung tidak dibenarkan masuk ke kawasan tersebut sepanjang tempo perintah dilaksanakan.

"Semua aktivitas perniagaan dihentikan di kawasan tersebut, pangkalan pengobatan (Medical Base) dibuka di kawasan PKPD dan semua jalan keluar masuk kawasan PKPD ditutup," katanya.

Untuk memastikan kepatuhan perintah ini, ujar dia, Polisi Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentara Malaysia (ATM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Majelis Perbandaran Selayang (MPS) atau Kantor Camat dan Kantor Sukarelawan Malaysia (RELA) akan mengawal seluruh kawasan.

"Semua penghuni diminta untuk tenang dan memberi kerjasama sepenuhnya kepada petugas Kementerian Kesehatan Malaysia (KKM) serta mematuhi semua arahan pihak berkuasa," katanya.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun telah ke lokasi memastikan bantuan bekalan makanan dibagikan secara teratur di kawasan PKPD ini.

"Bantuan keperluan makanan pokok telah mulai dibagikan oleh Kantor Kebajikan Masyarakat (JKM) dengan dibantu petugas pemerintahan," katanya.

Baca juga: Malaysia minta warga hindari saling berkunjung saat Ramadhan

Baca juga: Terus bagikan sembako, pemerintah imbau WNI di Malaysia tidak mudik

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Fardah Assegaf
Copyright © ANTARA 2020