Laporan dari Kuala Lumpur

PM Muhyiddin bersyukur atas kemenangan GPRS di Sabah

PM Muhyiddin bersyukur atas kemenangan GPRS di Sabah

Dokumentasi - Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin mengumumkan daftar nama-nama menteri Kabinet Perikatan Nasional di Kantor Perdana Menteri Putrajaya, Malaysia, Senin (9/3/2020). ANTARA/Agus Setiawan/TM/aa.

Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin menyatakan bersyukur atas koalisi partai dukungannya, Gabungan Rakyat Sabah (GRS), dalam Pemilu Negeri Sabah pada Sabtu (26/9).

Kemenangan itu, kata Muhyiddin, menunjukkan kepercayaan rakyat kepada partai-partai dalam GRS, yang terdiri dari Perikatan Nasional, Barisan Nasional, dan Partai Bersatu Sabah.

"Saya bersyukur ke hadirat Allah SWT atas kemenangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dalam Pemilu Negeri Sabah," ujar Muhyiddin melalui laman media sosialnya, Minggu.

"Saya mengucapkan selamat kepada calon-calon GRS yang menang dalam Pemilu ini. Inilah waktunya bagi kita semua melakukan khidmat bakti yang terbaik untuk rakyat dan membuktikan bahwa kita sebenar-benarnya adalah peduli kepada rakyat," katanya.

Yang penting, ujar presiden Bersatu tersebut, GRS yang akan membentuk Pemerintah Negeri Sabah harus benar-benar berupaya menunaikan segala komitmen yang dinyatakan dalam "Aku Janji GRS".

"Saya mengucapkan terima kasih kepada semua pemilih di negeri Sabah yang telah memilih calon-calon Gabungan Rakyat Sabah," katanya.

Muhyiddin juga mengucapkan terima kasih kepada semua petugas dan sukarelawan yang telah membantu berkampanye untuk calon-calon GRS dalam Pemilu ini.

Berdasarkan sumber di Komisi Pemilu Malaysia, Partai Warisan Sabah memperoleh 29 kursi, Barisan Nasional 14 kursi, Perikatan Nasional 17 kursi, Partai Bersatu Sabah tujuh kursi, UPKO satu kursi, PKR dua kursi dan independen tiga kursi.

Baca juga: GRS dikabarkan memenangi Pemilu Sabah

Baca juga: Kemenlu Malaysia tegaskan Sabah bagian wilayahnya

Baca juga: PM Malaysia serahkan menteri pelanggar karantina ke pihak berwajib


 

Menlu RI minta Malaysia tingkatkan keamanan laut


 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Tia Mutiasari
COPYRIGHT © ANTARA 2020

Komentar menjadi tanggung jawab anda sesuai UU ITE

Komentar