Jakarta (ANTARA) - Hidangan nasi ayam Hainan yang simpel dan lezat, yang terdiri dari ayam rebus, nasi yang dimasak dengan minyak ayam, dan saus yang khas, menjadi santapan nostalgia bagi warga China perantauan di negara-negara Asia Tenggara, termasuk Singapura, Thailand, dan Malaysia.

Andrew Wong Hin Hau merupakan pemilik sebuah restoran nasi ayam Hainan terkenal di Kota Kinabalu, Malaysia. Di matanya, hidangan nasi ayam Hainan merupakan kelezatan dan warisan dari kampung halamannya di Hainan.

Hidangan itu tak hanya memanjakan lidah para pengunjung, tetapi juga menghadirkan cita rasa khas kampung halaman Hainan, China selatan, bagi warga China perantauan.
 
Andrew Wong Hin Hau menyiapkan daging ayam rebus untuk hidangan nasi ayam Hainan di Kota Kinabalu di Sabah, Malaysia, pada 3 Desember 2022. (Xinhua/Zhu Wei)Andrew Wong Hin Hau menyiapkan daging ayam rebus untuk hidangan nasi ayam Hainan di Kota Kinabalu di Sabah, Malaysia, pada 3 Desember 2022. (Xinhua/Zhu Wei)
 
Andrew Wong Hin Hau menyiapkan daging ayam rebus untuk hidangan nasi ayam Hainan di Kota Kinabalu di Sabah, Malaysia, pada 3 Desember 2022. (Xinhua/Zhu Wei
 
 

 

Pewarta: Xinhua
Editor: Desi Purnamawati
Copyright © ANTARA 2022