Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim berkesempatan melaksanakan shalat Jumat di Masjid Dongsi, yang merupakan salah satu masjid tua di Beijing.

“Saya berkesempatan berkunjung ke Masjid Dongsi di daerah Dongcheng, Beijing, untuk menunaikan shalat Jumat,” kata Anwar melalui akun media sosialnya yang diakses di Kuala Lumpur, Jumat.

Ia mengungkapkan kesannya saat berkunjung ke Masjid Dongsi, yang dibangun pada abad ke-14 pada masa Dinasti Ming oleh seorang perwira militer bernama Chen Yuyuan.

“Saya tersentuh tatkala disambut oleh Imam Nordin dan pihak masjid serta masyarakat Islam di Dongcheng yang menunggu ketibaan saya dalam suasana yang amat sederhana,” ujar Anwar.

PM Anwar mengatakan juga berkesempatan mengunjungi sisi lain dari masjid, yang menempatkan pelbagai khazanah dan warisan kebudayaan serta artefak sejarah dari era Dinasti Ming.

Di masjid itu, terdapat pula berbagai versi Al Quran yang ditempatkan di sana dan dipelihara dengan cermat, termasuk satu salinan Al Quran yang ditulis dengan tangan dari era Dinasti Yuan.

“Insya Allah, saya pasti akan kembali ke sini di lain waktu,” ujar Anwar.

PM Anwar Ibrahim melakukan lawatan resmi selama empat hari ke China, yakni 29 Maret hingga 1 April 2023.

Sejumlah agenda telah disiapkan untuk lawatan tersebut, yakni bertemu dengan Presiden Xi Jinping untuk membahas isu-isu strategis dalam hubungan bilateral serta menghadiri Konferensi Tahunan Forum Boao untuk Asia (BFA) 2023.

Anwar juga sempat memberikan kuliah umum di Universitas Tshinghua di Beijing dan melakukan buka puasa bersama dengan diaspora Malaysia serta pebisnis di Beijing dan Hainan.

Baca juga: Anwar Ibrahim akan bertemu Xi Jinping dalam lawatan di China

Baca juga: PM Malaysia sebut China akan mampu dorong pertumbuhan regional


 

PM Malaysia Anwar Ibrahim temui Presiden Jokowi

Pewarta: Virna P Setyorini
Editor: Tia Mutiasari
Copyright © ANTARA 2023