Gelar Dato’ Indera dianugerahkan langsung oleh Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah di Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang
Kuala Lumpur (ANTARA) - Duta Besar Republik Indonesia untuk Malaysia Hermono memperoleh gelar Dato’ Indera pada penganugerahan Darjah Kebesaran Mahkota Pahang Yang Amat Mulia yakni Peringkat Pertama Sri Indera Mahkota Pahang (SIMP) dari Kebawah Duli Yang Mulia Sultan Pahang.

Koordinator Fungsi Penerangan Sosial Budaya KBRI Kuala Lumpur Yoshi Iskandar di Kuala Lumpur, Sabtu, mengatakan gelar itu secara resmi dianugerahkan pada Jumat (4/8).

Baca juga: Kemenhub gelar pembaretan warga kehormatan KPLP

Gelar Dato’ Indera dianugerahkan langsung oleh Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah di Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang.

Dengan penganugerahan itu, Duta Besar Hermono resmi menyandang gelar Yang Hormat Dato' Indera Hermono.

Menurut Kesultanan Pahang, darjah kebesaran tersebut diberikan atas jasa dan kontribusi Duta Besar Hermono dalam memajukan kerja sama antara Indonesia dengan Malaysia secara luas, dan sumbangannya bagi kemajuan Negeri Pahang secara khusus.

Baca juga: Wapres Ma'ruf Amin terima gelar adat Kesultanan Tidore

Duta Besar Hermono merupakan satu dari dua orang pejabat negara asing yang memperoleh gelar Dato’ Indera selain Duta Besar Singapura untuk Malaysia Vanu Gopala Menon.

Sebanyak 104 orang telah menerima gelar dan medali Pahang pada acara penganugerahan tersebut dalam rangka memperingati Hari Ulang Tahun ke-64 Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Abu Bakar.

Baca juga: Panglima TNI terima gelar kehormatan adat Dayak

Pewarta: Virna P Setyorini
Editor: Sambas
Copyright © ANTARA 2023