Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim selaku Ketua Parlemen ke-15 mengucapkan selamat kepada Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar yang terpilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17.

"Saya sebagai pimpinan dewan parlemen ke-15 atas nama DPR yang mulia ini, dengan tulus ikhlas ingin mengucapkan selamat dan ikrar setia kepada Sultan Ibrahim, Sultan Yang Dipertuan Bagi Negeri dan Jajahan Johor Darul Ta'zim bersamaan dengan terpilihnya Baginda sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVII,” kata Anwar sebelum sesi tanya jawab menteri dalam Dewan Rakyat di Kuala Lumpur pada Selasa.

Anwar selanjutnya mengucapkan selamat dan menyampaikan ikrar setia Dewan kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Shah, Sultan Yang Dipertuan dan Raja Pemerintah Negeri Perak Darul Ridzuan yang terpilih sebagai Wakil Yang di-Pertuan Agong.

Baca juga: Dua kasus baru cacar monyet terdeteksi di Malaysia

Dia yakin pemerintah dan rakyat akan mendapat berkah melimpah dan peningkatan kesejahteraan dari pemerintahan seorang raja yang adil, bijaksana, dan peduli terhadap rakyat jelata dan negara.

Dewan Penguasa dalam pertemuan khusus ke-263 pada Jumat pekan lalu, mengumumkan terpilihnya Yang di-Pertuan Agong ke-17 dan Wakil Yang di-Pertuan Agong ke-17 untuk masa jabatan lima tahu, mulai 31 Januari 2024.

Sultan Ibrahim akan menggantikan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang akan mengakhiri masa pemerintahan pada 30 Januari 2024.

Baca juga: Buku "Anwar Triumphs" diluncurkan di Kuala Lumpur

Pewarta: Virna P Setyorini
Editor: Jafar M Sidik
Copyright © ANTARA 2023