Beijing (ANTARA) - China pada Minggu menyatakan  bulan ini akan menggelar latihan militer gabungan dengan lima negara anggota Perhimpunan Bangsa-Bangsa Asia Tenggara (ASEAN) yang fokus kepada kontraterorisme dan keamanan maritim.

Latihan militer bersandi "Aman Youyi 2023" itu akan berlangsung mulai pertengahan hingga akhir November di lepas pantai Zhanjiang di Provinsi Guangdong, China Selatan, kata Kementerian Pertahanan Nasional China.

Malaysia, Thailand, Vietnam, Kamboja dan Laos akan turut serta dalam latihan tersebut.

Baca juga: Pesawat tempur AS dan Korsel mulai latihan perang bersama

Latihan itu ditujukan untuk meningkatkan kemampuan kontraterorisme dan anti-pembajakan di wilayah perkotaan dan maritim di kalangan negara-negara peserta demi perdamaian dan stabilitas kawasan.

Latihan Aman Youyi diprakarsai oleh China dan Malaysia. Setelah latihan skenario pertarungan tabletop perdana di ibu kota Malaysia, Kuala Lumpur, pada 2014, Malaysia menjadi tuan rumah untuk latihan lapangan pada 2015 dan 2016.

Tahun ini, China akan menjadi tuan rumah edisi kelima latihan tersebut, dan Vietnam, Kamboja, dan Laos akan turut serta untuk pertama kalinya.

Baca juga: Taiwan awasi kapal-kapal China yang berlayar di Pasifik

Sumber: Anadolu

Penerjemah: Katriana
Editor: Jafar M Sidik
Copyright © ANTARA 2023