Kuala Lumpur (ANTARA News) - Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak dijadwalkan akan meresmikan pembukaan proyek pembukaan projek Marina One dan Duo di Singapura.

"Peresmian dilakukan disela-sela lawatan kerja ke Singapura dari 15 hingga 16 Januari 2018 terkait Pertemuan Pemimpin - Pemimpin Malaysia - Singapura yang ke-8," ujar Juru Bicara Kementerian Luar Negeri Malaysia, Datin Nirvana Jalil Gani di Kuala Lumpur, Senin.

Perdana Menteri akan diiringi oleh istrinya Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Luar Negeri, YB Dato Sri Anifah Haji Aman dan beberapa Menteri Kabinet serta pejabat pemerintah.

"Pembukaan projek Marina One dan Duo yaitu proyek-proyek yang dibangunkan oleh M+S Pte Ltd, perusahaan kerjasama Khazanah Nasional Berhad dan Temasek Holdings Private Limited," katanya.

Selama sesi pertemuan Perdana Menteri Najib Razak akan mengadakan pertemuan empat mata dengan Perdana Menteri Singapura, TYT Lee Hsien Loong di mana mereka akan membicarakann isu-isu bilateral untuk berkepentingan bersama, berbagi perkembangan kerjasama hubungan bilateral termasuk inisiatif-inisiatif yang telah dipersetujui sewaktu Sesi Pertemuan Pemimpin-Pemimpin Malaysia-Singapura pada tahun 2016 yang lalu.

"Kedua Perdana Menteri akan turut menyaksikan penandatanganan perjanjian antara Malaysia dan Republik Singapura berkenaan Rapid Transit System Link Johor Bahru-Singapura dan Penandatanganan Nota Kesepahaman dalam Bidang Pendidikan di antara Malaysia dan Singapura," katanya.

Perdana Menteri juga dijadwalkan mengadakan kunjungan ke Presiden Singapura, Halimah Yacob serta bertemu dengan komuniti Malaysia di Singapura.

"Sesi pertemuan ini merupakan forum tahunan peringkat tertinggi dengan tuan rumah secara bergilir oleh Malaysia dan Singapura. Sesi pertemuan pertama telah diadakan pada tahun 2007 di Langkawi, Malaysia," katanya.

Semenjak itu, sesi pertemuan ini telah menjadi forum bagi kedua-dua negara memperkukuhkan lagi hubungan bilateral yang sudah terjalin.

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Ruslan Burhani
Copyright © ANTARA 2018