Kuala Lumpur (ANTARA News) - Sebanyak 15 menteri dan wakil menteri susulan Kabinet Pemerintahan Malaysia dibawah Mahathir Mohamad akan dilantik di Istana Negara pada 2 Juli 2018 mendatang.

Pihak Istana Negara dalam pernyataan pers yang disampaikan Datuk Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz, di Kuala Lumpue, Selasa, menjelaskan Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhamad V telah menerima daftar pada 20 Juni lalu.

"Daftar nama Menteri Kabinet tersebut telah disetujui oleh Yang Di-Pertuan Agong dan telah dikembalikan ke Kantor Perdana Menteri pada 22 Juni 2018 yaitu pada hari Jumaat," katanya.

Wah Ahmad Dahlan juga meminta media agar tidak melaporkan persoalan-persoalan yang bersifat negatif dan tidak tepat terhadap Yang Di-Pertuan Agong.

Sebanyak 14 menteri sudah dilantik dalam tahap awal Kabinet yang diangkat sumpah pada 22 Mei 2018.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan Kabinetnya akan beranggotakan 29 menteri.

Pemerintahan Mahathir Mohamad merupakan gabungan koalisi yang dinamakan Pakatan Harapan yang beranggotakan Partai Pribumi Malaysia Bersatu, Partai Keadilan Rakyat, Partai Amanah Negara dan DAP.

Sejumlah menteri yang belum diangkat diantaranya Menteri Luar Negeri serta Menteri Pemuda dan Olah Raga (Menteri Belia dan Sukan).

Baca juga: Dua hakim utama Malaysia mundur di tengah perburuan terhadap pejabat

Baca juga: Malaysia akan buka kembali kedutaan di Korea Utara

Baca juga: Mahathir Mohamad bertemu Anwar Ibrahim bahas kabinet

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Monalisa
Copyright © ANTARA 2018