Kuala Lumpur (ANTARA) - Menteri Wilayah Persekutuan Malaysia Tan Sri Annuar Musa telah dipecat dari Sekjen Barisan Nasional (BN) dan Sekjen Mufakat Nasional (MN).

"Pucuk pimpinan MCA kesal dengan laporan media bahwa Tan Sri Annuar Musa telah dipecat sebagai Sekjen Barisan Nasional," ujar pernyataan pers pimpinan MCA di Kuala Lumpur, Selasa.

MCA (Asosiasi Tionghoa Malaysia) merupakan salah satu anggota koalisi Barisan Nasional bersama Umno, MIC (Kongres India Malaysia) dan sejumlah partai.

"Pimpinan Tertinggi MCA hanya mengetahui perkara ini melalui laporan media dan tidak pernah dirundingkan sesama partai komponen dalam BN maupun diputuskan oleh Dewan Tertinggi BN," katanya.

MCA masih tidak dapat membenarkan kesahihan berita mengenai penyingkiran Tan Sri Annuar Musa sebagai Sekjen BN.

"Semua pelantikan kepengurusan dalam BN perlu dibuat berlandaskan aturan BN dan secara konvensi pencalonan ini haruslah disampaikan serta disetujui secara konsensus di dalam Musyawarah Dewan Tertinggi BN," katanya.

Sementara itu Umno Bagian Seputeh juga terkejut dengan keputusan Presiden Umno memecat Tan Sri Annuar Musa.

"Namun keputusan telah dibuat dan selaku Ketua Umno Seputeh mengucapkan terima kasih kepada Tan Sri Annuar Musa kerana telah berkhidmat selaku Sekjen BN," ujar Ketua Umno Seputeh, Datuk Mustapa Kamal Bin Yusoff.

Sementara itu Annuar Musa melalui akun twitter mengatakan kepada rekan media dirinya minta maaf tidak memberi banyak reaksi berhubung pemecatan dirinya.

"Saya harap semua tenang dan jangan terburu buru. Jaga persatuan dan jaga persaudaraan," katanya.

Annuar Musa selama ini menentang kerjasama antara Umno dengan partai DAP dan Ketua PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Baca juga: Sekjen BN tetap tolak DAP dan Anwar Ibrahim
Baca juga: Anwar Ibrahim: PH membuka kerjasama semua pihak
Baca juga: Barisan Nasional rombak struktur kepemimpinan

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Atman Ahdiat
Copyright © ANTARA 2021