Kuala Lumpur (ANTARA News) - Wakil Presiden UMNO dan wakil PM Malaysia Najib Tun Razak mengatakan, "Ini adalah sambutan terakhir saya pada pembukaan Munas UMNO untuk pergerakan putra UMNO, Pergerakan Wanita UMNO dan Pergerakan Putri UMNO."

Tanpa melanjutkan lagi kemana posisinya setelah itu namun Munas UMNO, 24-28 Maret 2009 di Kuala Lumpur akan melakukan pemilihan presiden UMNO baru dengan calon tunggal yakni Najib Tun Razak, sehingga Najib dalam beberapa hari ini akan menjadi presiden UMNO yang baru menggantikan Abdullah Badawi.

Putra sulung mantan PM Malaysia ke-2, Najib mengatakan sambutannya kali ini merupakan sambutan terakhir pada Munas UMNO karena pada Munas mendatang dia akan menjadi presiden UMNO.

"Sudah 33 tahun, saya mengabdi dan bekerja di sayap-sayap UMNO kini saatnya saya untuk memimpin organisasi politik Melayu yang terbesar ini," kata Najib, sebagai calon tunggal UMNO (United of Malays Nation Organisation) yang kini memiliki anggota sekitar tiga juta orang.

Munas UMNO akan berlangsung 24-28 Maret 2009 di Kuala Lumpur. Pada hari ke-2 nanti akan ada pemilihan saya-sayap UMNO yakni memilih ketua pergerakan putra UMNO, wanita UMNO dan Putri UMNO.

Dalam pertandingan di tubuh Putra UMNO akan bersaing Mukhriz Mahathir, putra mantan PM Mahathir, Mohd Khir Toyo mantan menteri besar Selangor, dan Khairy Jamaluddin menantu PM Malaysia Abdullah Badawi.

Sedangkan pada pergerakan wanita akan terjadi perebutan antara ketua umum wanita UMNO Rafidah Aziz melawan Shahrizat sebagai wakilnya memperebutkan kursi wanita UMNO.

Najib mengatakan kepada sekitar 2.600 peserta Munas UMNO, "Berikan saya pasukan yang hebat, yang ingin mengabdi kepada UMNO maka saya akan berhasil mengembalikan kejayaan UMNO yang terpuruk saat ini."

Dalam pidatonya, Najib mengatakan bahwa perjuangan Munas UMNO ini akan menghadapi tantangan paling berat sepanjang sejarah UMNO karena Pemilu 8 Maret 2008 UMNO gagal meraih suara mayoritas mutlak (2/3) kursi di parlemen dan lima negara bagian jatuh ke tangan oposisi.

"Ini merupakan prestasi terburuk sepanjang UMNO berdiri," katanya.

Ia juga mengemukakan bahwa generasi muda Malaysia yang mengecap kemajuan ekonomi dan pendidikan yang bagus hasil kerja UMNO ternyata kini berubah haluan. Oleh sebab itu, Najib meminta kepada seluruh peserta UMNO untuk memberikan pasukan tempur yang bagus agar bisa bekerja sama membangun kembali kejayaan UMNO.(*)

Pewarta:
Editor: Kunto Wibisono
Copyright © ANTARA 2009