Kuala Lumpur (ANTARA News) - Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyatakan jantina yang merupakan anak kedua pasangan panda Xing Xing dan Liang Liang berkelamin betina.

"Jantina yang dilahirkan di Zoo Negara (Kebun Binatang Negara) pada 14 Januari 2018 lalu mempunyai berat 190 gram dan 150 gram ketika dilahirkan. Kakaknya bernama Nuan Nuan," katanya di Kuala Lumpur, Sabtu.

Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyatakan anak panda tersebut dalam keadaan sehat dan dijaga dengan baik oleh ibunya, Liang Liang dan dipantau secara ketat oleh pihak Zoo Negara.

"Saya harap anak panda ini akan terus sehat dan kita tidak sabar untuk menengoknya," katanya.

Pada 21 Mei 2014 Malaysia menerima pasangan panda Xing Xing dan Liang Liang dari Kerajaan China untuk merayakan ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik antara Malaysia dan China.

Satu tahun kemudian nuan nuan yang juga anak pertama pasangan tersebut dilahirkan pada 18 Agustus 2015 lalu kemudian diantar pulang ke China pada 14 November lalu sebagaimana syarat perjanjian kedua negara.

Dalam tempo 15 bulan setelah kelahiran anak panda pertama, Liang Liang kemudian dinyatakan hamil sekali lagi sehingga mencatat sejarah dalam program konservasi panda negara.

Menurut informasi Liang Liang dilaporkan hamil selama 89 hari sebelum melahirkan anak keduanya dan sekarang masih dikarantina oleh Zoo Negara.

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Suryanto
Copyright © ANTARA 2018