Kuala Lumpur (ANTARA) - Malaysia mempromosikan pentingnya untuk mengupayakan pertumbuhan berkelanjutan regional bersama pada perayaan Hari ASEAN ke-56 saat dunia menghadapi ketidakpastian geopolitik dan ekonomi global.

Kementerian Luar Negeri Malaysia dalam keterangannya yang dikeluarkan di Putrajaya, Selasa, menyebutkan tema perayaan Hari ASEAN ke-56 menekankan pentingnya upaya bersama untuk mencapai Tujuan Pembangunan Berkelanjutan (SDGs) demi kepentingan semua.

Ketidakpastian geopolitik dan ekonomi global berdampak pada kesejahteraan sosio-ekonomi rakyat, kata Kemenlu Malaysia dalam keterangannya.

Malaysia memusatkan perayaan Hari ASEAN di Pusat Kebudayaan International Islam University Malaysia (IIUM), Gombak, Selangor, yang dihadiri Menteri Luar Negeri Malaysia Zambry Abdul Kadir.

Selain itu, terdapat pula pameran yang melibatkan perusahaan lokal dan lembaga swadaya masyarakat (LSM) mengangkat ide inovatif mereka dalam agenda kelestarian untuk mendukung pembangunan sosial, lingkungan dan ekonomi.

Baca juga: Sekjen: Kesuksesan ASEAN harus dibarengi komitmen kuat negara anggota

Keberadaan mereka membantu upaya berbagai sektor di Malaysia mempromosikan keberlanjutan dan kelestarian sebagai kontribusi pada strategi pembangunan Malaysia dalam melaksanakan SDGs, kata kementerian tersebut.

Sementara di peringkat nasional, Kemenlu Malaysia menyebut itu merupakan usaha bersama ASEAN untuk mempromosikan keterlibatan komunal dalam memajukan pembangunan ekonomi berkelanjutan dan inklusif di kawasan tersebut, sesuai dengan tema Keketuaan ASEAN 2023 “ASEAN Matters: Epicentrum of Growth”.

Perayaan Hari ASEAN ke-56 di Malaysia juga melibatkan perwakilan dari Perwakilan Diplomatik Negara-negara Anggota ASEAN dan luar kawasan, organisasi internasional, kementerian dan lembaga, sektor swasta, LSM, pelajar dan media di Malaysia.

Baca juga: Jokowi ingatkan kembali tekad ASEAN yang damai-stabil 56 tahun silam

Pewarta: Virna P Setyorini
Editor: Yuni Arisandy Sinaga
Copyright © ANTARA 2023