Kuala Lumpur (ANTARA News) - Banjir meluas ke wilayah Kelantan dan Melaka di Malaysia, membuat jumlah pengungsi naik sampai menjadi 34 ribu orang lebih.

Lebih dari 34 ribu orang telah dievakuasi dan air terus naik di Johor, Pahang, Terengganu dan Kelantan, demikian laporan laman Strait Times dari Kuala Lumpur pada Kamis (5/12).

Hingga Rabu petang (4/12), otoritas Johor telah mengevakuasi 8.402 orang dari distrik di utara dan timur seperti Mersing, Batu Pahat, Muar, Kota Tinggi, Kluang dan Segamat.

Media lokal di Kuala Lumpur juga melaporkan bahwa di Terengganu jumlah pengungsi terdata 4.929 orang di tiga pusat penampungan.

Sebanyak 538 penduduk di Kuantan diungsikan setelah air Sungai Lebir dan Sungai Kelantan meluap. Dan di Melaka, air Sungai Kesang yang melimpah dan memasuki rumah penduduk membuat puluhan orang diungsikan.

Sementara di Pahang, jumlah korban yang mengungsi meningkat menjadi 19.750 orang yang ditampung di 98 pusat penampungan.

Pasok anlistrik di kawasan tersebut terpaksa diputus karena sebanyak 1.072 gardu listrik terendam banjir.

Badan Meteorologi Malaysia memperkirakan hujan deras masih akan terjadi di wilayah Kelantan, Pahang dan Terengganu pada Kamis. Sementara hujan ringan diperkirakan mengguyur wilayah yang lain.

(N004)

Editor: Maryati
Copyright © ANTARA 2013